sobota, 13 listopada 2010

Motyw krzyża (ukrzyżowania) u Salvadora Dali

Gala's Christ 1978
Chrystus Gali (żony Daliego)
Christ of St. John on the Cross 1974
(Chrystus św. Jana od Krzyża)
Untitled (Apocalyptic Christ: Christ with Flames) 1965
(Apokaliptyczny Chrystus: Chrystus w płomieniach)
Crucifixion (Dedication: For Gala Queen of the Divine Dali) 1965
Christ on a Pebble 1959
Christ. From "The Apocalypse of St. John" 1958-1960
(Chrystus. Z "Apokalipsy św. Jana")
The Apocalypse of Saint John (Apokalipsa św. Jana) 1960
The Angel Cross (Anielski krzyż) 1954
Christ in Perspective 1950
Christ of Saint John of the Cross 1951
Chrystus św. Jana od Krzyża

Przedstawia Jezusa Chrystusa na krzyżu na tle ciemnego nieba. Postać unosi się nad zbiornikiem wodnym, przy którym widzimy łodzie i rybaków. Mimo że jest to obraz ukrzyżowania nie ma na nim gwoździ, krwi i korony z cierni. Obraz jest znany jako "Chrystus Świętego Jana od Krzyża", ponieważ jego konstrukcja oparta jest na rysunku XVI-wiecznego hiszpańskiego mistyka św. Jana od Krzyża. Przedstawienie Chrystusa oparte jest o trójkąt i koło (trójkąt tworzą ramiona Chrystusa, okrąg został utworzony przez głowę Chrystusa). Trójkąt może być postrzegany jako odniesienie do Trójcy Św. Koło może być aluzją do myśli platońskiej. W studium do obrazu Dali wyjaśnił swą inspiracje: w 1950 roku miałem kosmiczny sen, w którym widziałem ten obraz w tym kolorze, w moim śnie było jądro atomu. To jądro później wyraził w znaczeniu metafizycznym, za źródło jedności wszechświata: czyli jest nim Chrystus. W 1961 roku płótno zostało cegłą uszkodzone przez gościa muzeum (z wykorzystaniem cegły). Został więc odrestaurowany. Obecnie znajduje się w Muzeum w Glasgow.
Nuclear Cross (Nuklearny krzyż) 1952

Arithmosophic Cross 1952


Crucifixion ('Corpus Hypercubus') 1954
Corpus Hypercubus- olejny obraz Salvadora Daliego znany również jako Ukrzyżowanie lub Christus Hypercubus, ukończony w 1954 r. Obraz przedstawia Chrystusa ukrzyżowanego na planie hipersześcianu. Jest to jedna z prac katalońskiego artysty podejmujący motyw sakralny, połączony z fascynacją artysty wyjątkową strukturą geometryczną.
Na obrazie Madonna jest przedstawiona jako Gala - żona Daliego, zaś tłem całości jest hiszpańska zatoka Port Lligat.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prześlij komentarz