Odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba to nazwa obrazu artysty Salvadora Dali. Malowanie obrazu rozpoczął w 1958 roku, a zakończył w 1959 roku. Posiada wymiary: ponad 14 metrów wysokości i ponad 9 metrów szerokości. Jest to jeden z serii dużych obrazów powstałych w tamtym okresie.
Ta praca stanowi hołd oddany Hiszpanii przez artystę. Łączy w jedną całość historię Hiszpanii, religię, sztukę i mity. Obraz powstał na zlecenie galerii Hunington Hartford of Modern Art w Columbus Circle w Nowym Jorku. W tym czasie, niektórzy historycy katalońscy twierdzili, że Kolumb pochodził z Katalonii, a nie z Włoch (aktualnie twierdzi się, że Kolumb urodził się w Genui – choć nadal prowadzone są spory dotyczącego jego pochodzenia), takie twierdzenie było ważne dla artysty, który wywodził się także z tego regionu Hiszpanii.
Na obrazie tytułowy Krzysztof Kolumb jako pierwszy ląduje w „nowym świecie”. Artysta przedstawił to wydarzenie metaforycznie, odbiegając od historycznej dokładności. Zatem Kolumb nie został przedstawiany jako marynarz w średnim wieku, ale jako młodzieniec, odziany w klasyczną szatę: stanowi symbol Ameryki - młodego kontynentu.
Dalí, w okresie intensywnego zainteresowania mistycyzmem rzymskokatolickim, symbolicznie przedstawia Kolumba wprowadzającego chrześcijaństwo oraz prawdziwy Kościół do „nowego świata” w realizacji wielkich i świętych. Gala Dali, żona malarza, ukazana została jako Najświętsza Maria Panna (lub według niektórych komentatorów jako św. Helena) na sztandarze z prawej strony Kolumba. Wygląda jak święta, sugerując, że jest muzą Daliego i że jest odpowiedzialna za jego własne "odkrycie Ameryki". Dali namalował w tle klęczącego mnicha z krucyfiksem, na obrazie widzimy także krzyże, pastorał. Przekonanie Dalíego, że Krzysztof Kolumb był Katalończykiem wyraża włączenie do obrazu starej flagi Katalonii.
Obraz zawiera liczne odniesienia do dzieł Diego Velazqueza., w szczególności do "Poddania Bredy". Ten hiszpański malarz, który zmarł 300 lat wcześniej, wpływał na malarstwo Daliego i jego wąsy. Dali zapożycza włócznie z tamtego obrazu i umieszcza je po prawej stronie swojej pracy. W ramach tych włóczni Dali namalował obraz ukrzyżowanego Chrystusa (w oparciu o rysunek przez hiszpańskiego mistyka św. Jana od Krzyża)
Po lewej stronie na dole obrazu umieścił biskupa, jako odniesienie do ludowej katalońskiej legendy (z Girony) o cudzie w krypcie św. Narcyza. Dali wykorzystuje tę opowieść, aby podkreślić swoje patriotyczne przywiązanie do ojczyzny.
Obraz znajduje się w muzeum Salvadora Daliego w St. Petersburgu na Florydzie.
Na obrazie pozuje żona malarza Gala Dali (Helena Diakonova). Jest ona częstym modelem w pracach Salvadora, zwłaszcza w religijnych przedstawieniach, np. Najświętszej Maryi Panny. Liczne obrazy malarza ukazują wielką miłość i czułość do niej. Na niektórych obrazach weszła w kanon zachodniej sztuki jako ukazanej zmysłowo kobiety w średnim wieku.
Po wspólnym zamieszkaniu w 1929, Gala i Dali wzięli ślub cywilny w 1934, a katolicki ślub kościelny w 1958. Potrzebowali w tym celu specjalnej zgody papieskiej w związku z poprzednim małżeństwem Gali.
Gala była muzą swojego męża i uważa się, że ocaliła go przed szaleństwem i przedwczesną śmiercią.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz